A focicipő, más néven stoplis egy különleges lábbeli, amelyet focizás közben viselnek a játékosok. Kifejezetten a pályára tervezték őket, és a cipő talpán található stoplik segítik a tapadást a játék során. A focicipők korántsem számítanak új keletűnek, de a modern technológiának és kutatásoknak köszönhetően az idők során hatalmas fejlődésen mentek keresztül.
Az 1800-as évek – a korai idők
A labdarúgás mai formája a 19. században vált rendkívül népszerűvé Nagy-Britanniában. Az első játékosok nehéz, kemény, acélbetétes, magas szárú munkáscsizmákban játszottak, a csizma talpába pedig a tapadás és stabilitás javítása érdekében fémszegecseket vagy gombostűket helyeztek.
Az 1900-as évektől az 1940-es évekig – fókuszban az egyszerűség
Ebben az időszakban a futballcipők világát a puritánság határozta meg. Annak ellenére, hogy a két világháború közötti években számos híres futballcipőgyártó, például a Gola, a Hummel és a Valsport egyre népszerűbbé vált, a futballcipők kialakítása nagyon egyszerű maradt.
Az első futballcipőt a 19. század második felében tervezték meg, amely vastag és nehéz bőrből készült, és a fokozott védelem érdekében szára bokáig ért. Ez a kezdetleges focicipő 500 grammot nyomott, vizes állapotban pedig tömege megduplázódott.
Az 1940-es évektől az 1960-as évekig – drámai változások
A második világháború után a focicipők kialakítása jelentősen megváltozott. Dél-Amerikában viseltek elsőként könnyebb és rugalmasabb cipőket, amelyekre később az egész világ felfigyelt. Ez a kialakítás inkább a jobb irányíthatóságra és a rúgások erejének növelésére összpontosított, mintsem a láb védelmére.
1954-ben Adi Dassler bevezette a kivehető stoplik használatát (ezt idősebb testvére, Rudolf Dassler, a Puma alapítója vitatta), amely kézzelfogható előnyt jelentett a német válogatottnak az az évi esős világbajnokságon.
Az 1960-as években számos futballcipőt alacsonyabb szárú szabással terveztek, és úgy alakították ki őket, hogy könnyebbek és rugalmasabbak legyenek. Ezek lehetővé tették Európa és Dél-Amerika legjobb játékosai számára a gyorsabb mozgást és irányváltást. Több gyártó, a Mitre, a Joma és az Asics is beszállt a legjobb focicipő kifejlesztéséért folyó küzdelembe, ám az adidas diadalmaskodhatott, ebben az évtizedben piacvezető lett. Erről tanúskodik az a tény is, hogy az 1966-os FIFA-világbajnokságon a játékosok 75%-a adidas cipőt viselt.
Az 1970-es évektől az 1990-es évekig – újabb technológiai előrelépések
Az 1970-es években újabb előrelépések és változások történtek a focicipők világában, a legfontosabbak közé tartozik, hogy a cipők könnyebbek és színesek lettek. A cipőkkel kapcsolatos szponzoráció is egyre elterjedtebb jelenséggé vált. Az adidas ebben az időszakban stabilan tartotta piacvezető pozícióját, és új technológiákat hozott forgalomba, mint például a sarok védelmét biztosító párnázást, majd az évtized végén, 1979-ben dobta piacra a Copa Mundialt, amelyet minden idők legkelendőbb focicipőjeként tarthatunk számon. Ebben az időszakban vontak be a termelésbe olyan természetes bőröket, mint a kengurubőrt, a borjúbőrt és a marhabőrt. A Diadora ebben az évtizedben lépett be a piacra.
Az 1980-as években tovább gyűrűzött a futballcipők előző évtizedben megindult technológiai fejlődése. Az Umbro, a Lotto és a Kelme ebben az évtizedben lépett piacra, és új trendként jelent meg a szintetikus anyagok használata a focicipők gyártásában.
Az 1990-es és a 2000-es évek – új technológiák és innovációk
Az 1990-es években új fajta külső talprészeket kezdtek el használni a játékosok egyensúlyának növelése érdekében. Az ausztrál Craig Johntson tervezte adidas Predator 1994-ben jelent meg és azonnali sikert aratott. A Mizuno, a Reebok, az Uhlsport és a Nike is ebben az évtizedben kezdett focicipőket gyártani.
A Nike első cipője, a Mercurial Vapor 1998-as megjelenésekor azonnal nagy visszhangot keltett, és miután Ronaldo az 1998-as FIFA-világbajnokságon ebben játszott, a cipő azonnal a közönség kedvencévé vált.
A 21. század első évtizedében, 2006-ban megjelent az első teljesen személyre szabott focicipő, amit az akkor újnak számító lézertechnológia tett lehetővé. Az első fűző nélküli focicipő, a Lotto Zhero Gravity szintén 2006-ban jelent meg. A fűző nélküli futballcipők azonban később, csak a 2010-es évek végén tettek szert nagyobb népszerűségre.
A 2010-es évek – középpontban a modern technológiák és a testre szabhatóság
Ebben az időszakban léptünk be a játék modern korszakába, amelyben a mérkőzések egyre inkább feszesebb tempót diktáltak, a játékosok pedig egyre inkább érdeklődtek az új technológiák iránt. Erre reagálva a gyártók új fejlesztéseket vezettek be, többek között alternatív anyagokból készült, könnyebb lábbeliket. Az internet és a közösségi média térnyerésével a testre szabott cipők is feltűnőbbé váltak.
Az adidas 2016-ban dobta piacra az Ace PureControlt. Ez a cipő nem rendelkezett fűzővel, tervezésekor pedig a kényelem és a teljesítmény voltak a fő szempontok.
A 2010-es évek közepén jelentek meg új fajta, V és penge alakú stoplik a maximális tapadás érdekében. A penge alakú stoplikkal ellátott cipőket azonban egyes sportszervezetek kritikával illették, mivel potenciálisan súlyos sérüléseket okozhatnak a játékosoknak.
Szintetikus anyagok térhódítása
A testreszabás mellett az új anyagok kifejlesztése is nagy szerepet játszott a futballcipők fejlődésében. Míg sokáig a bőr volt a futballcipők elsődleges anyaga, a szintetikus anyagok az 1990-es és 2000-es években kezdtek népszerűvé válni. Ezek az anyagok számos előnyt kínáltak, többek között nagyobb tartósságot és kisebb tömeget.
A futballcipőkben használt egyik legnépszerűbb szintetikus anyag a poliuretán (PU). A PU egy könnyű, rugalmas anyag, amelyet számos modern futballcipő felsőrészének kialakításához használnak. A futballcipőkben használt egyéb szintetikus anyagok közé tartozik a nejlon, a hálós szerkezetű és egyéb, tapadós műanyagok.
Bár a szintetikus anyagok az utóbbi években igen elterjedtté váltak, egyes játékosok továbbra is a bőrből készült futballcipők nyújtott érzést és teljesítményt részesítik előnyben. Különösen kedvelt a kengurubőr: lágysága, tartóssága és az idővel a lábfejhez való idomulási képessége miatt sok profi játékos kedvence.
Különböző cipők különböző pályatípusokra
A felület típusára specializálódott, sőt a játékban betöltött pozíciótól függően különböző stílusú cipők és különböző stopli-konfigurációk állnak rendelkezésre.
- Kemény, természetes füves talajokra ajánlott.
- Hosszabb stoplik, amik jobb tapadást biztosítanak száraz körülmények között.
- A legtöbb szabadtéri futballpályára megfelelő választás.
- Lágy, nedves, sáros természetes füves talajokra tervezték.
- Kivehető, cserélhető stoplik, amelyekkel az aktuális talajviszonyokhoz igazítható a tapadás.
- Nem ajánlott kemény vagy száraz talajra, mert károsíthatja a talajt és a cipőt is.
- Műfüves pályákra optimális.
- Rövidebb és több stopli, ami eloszlatja a terhelést és csökkenti a sérülés kockázatát.
- Jobb tartósság műfüves pályán, mint az FG vagy SG cipők.
- Sima, kemény beltéri felületekre, mint pl. parketta.
- Nem használnak stoplikat, ehelyett lapos, mintázott talp biztosítja a tapadást.
- Kiváló választás beltéri futballhoz vagy kézilabdához.
Piacok és márkák
Eredetileg a futballcipők csak fekete színben álltak rendelkezésre. Az utóbbi években azonban különböző színekben, például kék, zöld, piros, fehér, sárga, ezüst, arany és még rózsaszínben is kaphatók lettek. A futballcipők piacán nagy verseny alakult ki, és olyan nagynevű cégek, mint a Nike, az adidas és a Puma küzdenek az eladási rekordokért.
Az utóbbi időt tekintve a Nike és az adidas a legsikeresebb, piacvezető gyártók, cipőik nagy népszerűségnek örvendenek a profi futballisták körében. A Nike jelenlegi és volt támogatottjai között van a kétszeres FIFA-világbajnok Ronaldinho, Wayne Rooney és Cristiano Ronaldo, Ronaldo, Wesley Sneijder, Zlatan Ibrahimović és más népszerű játékosok. Az adidas 1954-es FIFA-világbajnokság óta látja el a német labdarúgó-válogatottat focicipőkkel, olyan játékosok szerződtetésével betonozta be pozícióját a modern piacon, mint David Beckham, Zinedine Zidane, Frank Lampard, Lionel Messi, David Villa és más világklasszisok.
Világszerte sok játékos él a személyre szabás lehetőségével, hogy feldobja cipője kinézetét, és könnyen felismerhetővé tegye a kluböltözőben és a pályán. Ma már nagyon elterjedt, hogy a futballcipőket teljesen személyre szabják, akár névvel, monogrammal, számmal vagy klublogóval.
A Nike zászlóshajó cipői a Phantom, a Tiempo és a Mercurial, amelyet többek között Cristiano Ronaldo is visel. Az adidas érdeme a David Beckham, Gary Neville és Steven Gerrard által viselt Predator, az F50, valamint a nagy múltú Copa. A Puma szintén jelentős hatást gyakorolt az iparágra, olyan nagy nevek szerződtetésével, mint a világbajnok Antoine Griezmann, Marco Reus és Gianluigi Buffon, David Silva, Cesc Fàbregas, Romelu Lukaku, Mario Balotelli és Luis Suárez. A legnépszerűbb Puma focicipők közé tartozik a Future, az Ultra és a King.
A lényeg
A futballcipők hosszú utat tettek meg a 19. századi szerény kezdetek óta. Az egyszerű és nehéz bőrcsizmáktól a mai, rendkívül fejlett és testre szabható modellekig a futballcipők sok kutatáson, fejlesztésen, szponzoráción és marketingen mentek keresztül egy multinacionális globális iparág szívében. Napjainkra a focicipő sokkal többé vált, mint pusztán funkcionális felszerelés: a játékosok személyiségének és stílusának kiterjesztése lett a pályán. Az innovációra és a technológiára való folyamatos összpontosítással biztos, hogy a futballcipők jövője fényes és izgalmas lesz, a teljesítmény és stílus új szintjeit hozva a világ legnépszerűbb sportágába.
Forrás: SoccerTAKE